De werkdruk neemt toe
De inkopers zijn grotendeels mensen uit de praktijk, die zelf op de vloer hebben gestaan bij klanten. Dat maakt dat ze enorm betrokken en loyaal zijn, en precies weten welke impact een slechte inkoop heeft op hun collega’s in de kantine. Deze verbondenheid zorgt voor extra druk om het goed te doen. De reorganisatie doet daar een schepje bovenop. Tel daar nog een cultuur bij op waar problemen niet makkelijk worden besproken – niet zeuren, maar doorgaan – en de uitdaging is compleet. Hoe voorkom je dat medewerkers tijdens zo’n reorganisatie omvallen en zich ziekmelden?
Klachten = Omstandigheden x Persoonlijke stijl
De hr-manager van deze organisatie vroeg ons om hulp. We hebben een training gegeven aan het voltallige inkoopteam om te leren omgaan met de werkdruk. Deze training was gebaseerd op het KOP-model, wat staat voor Klachten = Omstandigheden x Persoonlijke stijl. Bij een reorganisatie kunnen medewerkers klachten ervaren, zoals spanning, depressiviteit en angst. De omstandigheden waarin je werkt hebben een directe invloed op je klachten. Daarnaast heeft iedereen een persoonlijke stijl, die bepaalt hoe je met je klachten omgaat binnen de gegeven omstandigheden. Iedereen heeft te maken met dezelfde werkdruk, maar de een kan er beter mee omgaan dan de ander. Je persoonlijke stijl bepaalt hoe je omgaat met de omstandigheden en dat bepaalt weer welke klachten je ervaart. Zaak dus om je persoonlijke stijl aan te passen om ervoor te zorgen dat je klachten reduceert. Maar hoe doe je dat?
Snel de juiste hulp voor jouw medewerkers
- Gekwalificeerde psychologen
- Slimme preventie
- Werk is onderdeel van het herstel
- Persoonlijke aandacht
- Geen wachtlijst
Naar een cultuur van openheid
Het begint met het signaleren en opmerken van je gevoelens. Bewustwording van de druk en wat je daarbij ervaart aan klachten en emoties is cruciaal. Vervolgens is het belangrijk om eerlijk en open met elkaar in gesprek te gaan en te durven uiten als het even niet goed met je gaat. Dit is vaak al een groot deel van de oplossing. Als je persoonlijke stijl is: ‘Ik hou het allemaal bij me, ik praat er niet over’, dan loop je inderdaad het risico dat je omvalt. Het doel van onze training is ervoor te zorgen dat er openheid ontstaat over wat medewerkers ervaren. Wat doet deze werkdruk met mij? En van daaruit: ‘Kan ik iets voor jou betekenen?’ Oog voor jezelf én voor elkaar hebben, dat is belangrijk. We boden leidinggevenden en teams handvatten aan om deze gevoelens te herkennen en daar vervolgens iets mee te doen.
Resultaten: begrip en acceptatie
De training heeft geleid tot meer openheid en eerlijkheid binnen het team. Medewerkers begonnen hun problemen te delen en elkaar te helpen. En er ontstond ruimte en begrip voor professionele hulp. Zo werden klachten vroegtijdig aangepakt en is verzuim voorkomen. We sloten de training af met onze online vragenlijst het Balanskompas, waarmee we mentale gezondheid monitoren. Voor sommige medewerkers bleek er wat extra ondersteuning nodig, maar ook dat werd dankzij onze interventies tijdig gesignaleerd en aangepakt vóórdat mensen uitvallen.
Positieve reacties
De hr-manager is zeer tevreden met de resultaten en heeft ook van het team positieve feedback teruggekregen. Ze hebben geleerd om de omstandigheden te accepteren, hun persoonlijke stijl aan te passen en vrijer te communiceren, waardoor ze beter kunnen omgaan met de werkdruk.
Meer weten?
Ga je binnenkort reorganiseren of heb je een afdeling die onder druk staat? Plan een kennismaking met Nathalie of Bob of bel naar 085-4019223 om jouw case te bespreken en ontdek wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen. Wij bieden een persoonlijke aanpak, afgestemd op jouw situatie.