De invloed van stress op jouw werknemer
Stress beïnvloedt de cognitieve functies van het brein. Als je veel stress ervaart is het lastiger om prioriteiten te stellen, prikkels goed te verwerken en beslissingen te nemen. Hierdoor kan het zijn dat je weinig gedaan krijgt en moeite hebt met het oppakken van nieuwe taken. Ook beïnvloedt stress de concentratie, impulsbeheersing en belastbaarheid van jouw werknemer. Dit kun je herkennen aan de prestaties van de werknemer. Het vervelende is dat verminderde prestaties op zichzelf ook stressvol kunnen zijn.
Ten tweede heeft stress op emotioneel gebied invloed. Werknemers die te veel stress ervaren zijn sneller boos of geïrriteerd en huilen daarnaast sneller dan normaal gesproken. Vaak kun je het aan jouw werknemer merken als hij of zij gestrest is. Ze reageren soms negatief of cynisch, of proberen hun emoties weg te stoppen. Een ander gevolg is dat jouw werknemer mentaal afstand neemt van het bedrijf en de werkzaamheden. Stress kan de motivatie van jouw werknemer beïnvloeden en ervoor zorgen dat zij interesse verliezen.
Stress heeft ook zijn weerslag op het lichaam van je werknemer. Overmatig piekeren, een gespannen gevoel, slecht slapen: allemaal gevolgen van stress, en oorzaken van vermoeidheid. Zowel het slechte slapen als de stress zelf zorgt voor vermoeidheid. Ook kun je door stress last krijgen van hoofdpijn en spierpijn. Als werkgever is dit vanaf buiten wat lastiger te zien, maar deze klachten vertalen zich praktisch gezien in het vaker ziekmelden en minder presteren van een medewerker.
Wat kun jij als werkgever doen?
Herken je bovenstaande klachten bij jouw medewerkers, of vermoed je dat er stress heerst op de werkvloer? Het is gelukkig nog niet te laat om passende ondersteuning te bieden. Maar wat kun je als werkgever niet en wel doen? Ten eerste is het belangrijk met een open houding jouw werknemers te woord te staan. Je mag als werkgever niet specifiek vragen naar gezondheid of ziekte (psychische klachten) bij je medewerkers. Wel mag je het met je medewerkers hebben over hun functioneren. Je kan bij de medewerker nagaan wat er nodig is om te blijven voldoen aan de waarden, normen, en competenties (kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het werk) van de organisatie. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden die de werknemer hierin ondersteunen. Jij als werkgever biedt met een open gesprek de mogelijkheid om hierin te ondersteunen waar nodig.
Kortom: voorkomen is beter dan genezen. Het verminderen van verzuim houdt jouw mensen mentaal vitaal, en het scheelt de organisatie kosten. Daarom is het verstandig om te kijken hoe je als werkgever het verzuim kan verminderen door het inzetten van preventiemogelijkheden. Wil jij weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Mail dan naar werkgevers@psyned.nl of bel naar 085 4019223 voor een persoonlijk advies. Wij helpen jou en jouw medewerkers graag.