Aanwezig zijn op de werkvloer
Een fijn hulpmiddel om de vinger aan de pols te houden is een online screening, met vragen waaruit blijkt hoe mentaal fit jouw medewerkers zijn. Maar hiermee ben je er nog niet. Roanne legt uit. ‘De sleutel ligt bij aanwezig zijn op de werkvloer. Teamleiders zijn hierbij jouw ogen, als zij weten waar ze op moeten letten en bereid zijn om actie te ondernemen, is de basis voor een goede aanpak gelegd.’
Ander gedrag signaleren
‘Vaak valt het je als teamleider wel op als iemand ineens veel stiller is. Maar ook een werknemer die normaal erg teruggetrokken en ineens heel erg aanwezig is, kan een alarmbel zijn. Het gaat erom dat het gedrag anders is. Iemand die z’n werktijden altijd serieus nam, maar nu steeds te laat komt bijvoorbeeld. Of iemand die altijd relaxed was en nu snel geagiteerd. Een hr-manager kan een teamleider uitleggen waar hij of zij allemaal op kan letten; wat de rode vlaggen zijn.’
Snel de juiste hulp voor jouw medewerkers
- Gekwalificeerde psychologen
- Slimme preventie
- Werk is onderdeel van het herstel
- Persoonlijke aandacht
- Geen wachtlijst
Verantwoordelijkheid nemen
Signaleren dat iemand zich anders gedraagt, is misschien wel het makkelijkste deel van het verhaal. Reageren is stap twee. ‘Teamleiders kunnen het een drempel vinden om iets met dat afwijkende gedrag te doen. Ze willen geen slapende honden wakker maken: “Straks zijn we nog verder van huis”. Of ze zien het als falen: “In mijn team moet alles op rolletjes lopen”. Maar juist door het nemen van verantwoordelijkheid toon je kracht. En kan je voorkomen dat iemand – langere tijd – uitvalt. Realiseer je dat het voor werknemers zelf vaak moeilijk is om problemen aan te kaarten: “Misschien vinden ze me wel een slappeling”. Of: “Misschien wordt mijn contract niet verlengd”, denken ze.’
‘Het is óók oké als het niet goed gaat’
‘Daarom is het van belang dat je een werknemer het gevoel geeft dat de omgeving veilig genoeg is. Dat het óók oké is als het niet goed gaat. Dus je moet in gesprek. En dan de goede vragen stellen. Niet algemeen: “Hoe gaat het?”. Maar gericht, concreet, houvast biedend: “Ik herken jou als iemand die dat gedrag laat zien, en nu zie ik dit gedrag. Zullen we samen onderzoeken wat er aan de hand is?”. Belangrijk is ook om echt naar de persoon te kijken. Is iemand een type dat alles wil oplossen? Een piekeraar? Of juist een vermijder? Een oplosser heeft waarschijnlijk zelf al nagedacht over wat er moet gebeuren. Daar kan je op inspelen. Een piekeraar kan je ontlasten door oplossingen aan te dragen. En een vermijder moet je wat meer over de drempel helpen.’
‘In een veilig klimaat durven mensen zich sneller open te stellen’
Er gaat wat Roanne betreft niets boven het persoonlijke gesprek. ‘Door iemand op de juiste manier te benaderen, kom je snel tot de kern en toon je dat je moeite wilt doen voor de ander. In zo’n veilig klimaat durven mensen zich sneller open te stellen.’
Krijg met ons Balanskompas inzicht in de mentale gezondheid van je team. Zo kan je snel ingrijpen.